دانلود رایگان سوالات استخدامی هنر آموز الکترونیک آموزش و پرورش
سوالات عمومی رایگان ویژه آزمون استخدام وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۴
دانلود رایگان سوالات عمومی استخدامی هنر آموز الکترونیک آموزش و پرورش :
معرفی رشته الکترونیک :
رشته الکترونیک یکی از رشتههای صنعتی مادر محسوب میشود و تمام علوم و فنون موجود به نحوی با این علم پیوند خوردهاند . به نحوی که از وسایل روزمره زندگی تا پیچیدهترین فنآوریهای فضایی حضور این علم به وضوح قابل مشاهده است. بیشک برای یافتن جایگاه مناسب این علم در کشورمان بایست مبانی آموزش این رشته با استحکام و براساس برنامهریزی علمی پایهگذاری شود رشته الکترونیک درهنرستانها از اساسیترین و نقطه شروع مناسب برای فراگیری این علم محسوب میشود.علم الکترونیک همگام با پیشرفت روزافزون تکنولوژی هم اکنون در کلیه امور مربوط به زندگی انسانها رخنه کرده و در حال پیشرفت می باشد و در آینده تزدیک کل زندگی انسانها را تحت تاثیر خود قرار میدهد .هم اکنون رشته الکترونیک مهمترین رشته فنی و مهندسی در دانشگاها و هنرستانها میباشد و کسانی که از نظر علم ریاضیات و فیزیک دارای قدرت درک و تحلیل بالا تری هستند در این رشته می توانند به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کنند . برخلاف ذهنیتهایی که برای بعضی ها پیش آمده در نهایت یک فارغ التحصیل رشته الکترونیک را تعمیر کار رادیو و تلویزیون می پندارند ، در حالیکه اینطور نیست . رشته الکترونیک دارای گرایشهای مختلفی است که همگام با پیشرفت علم روز است مثل مکاترونیک بیوالکتریک وکنترل و... که در آینده نزدیک بازارکار بیشتری در انتظار فارغ التحصیلان این رشته خواهد بود .
اهداف تدوین رشته الکترونیک :
1- تعمیر وسایل الکترونیکی ساده خانگی
2- طراحی و ساخت فیبر مدارهای الکترونیکی
3- مونتاژ قطعات الکترونیکی روی برد مدار چاپی
4- نصب و راه اندازی تجهیزات ساده الکترونیکی
5- نصب و راه اندازی آنتن مرکزی برای ساختمانهای کوچک
6- سر پرستی بخش های کوچک مونتاژ
7- کار با دستگاه های اندازه گیری
8- خواندن نقشه های الکترونیکی
9- طراحی و ساخت تقویت کتتده ها
10- آشنایی با سیستم های مخابرات و ارتباطات
11- آشنایی با مدارهای دیجیتالی و سخت افزار رایانه
12- ادامه تحصیل در دوره کاردانی پیوسته گرایش های الکترونیک
دروس تخصصی و عمومی سال دوم :
1- مبانی برق: درک اصول الکتریسیته به منظور فراگیری موضوعات علمی وعملی برق
2- رسم فنی: ترسیم سه نما، مجهول یابی- برش وپرسپکتیو و پلان ساختمان و سیم کشی آپارتمان یک طبقه
3- اصول اندازه گیری الکتریکی: آشنایی با دستگاه های اندازه گیری و طریقه استفاده از آنها
4- الکترونیک عمومی 1: آشنایی با مبانی الکتریسیته و اصول الکترونیک، شناسایی قطعات والما ن های الکترونیکی مدارات دیودی وتقویت کننده های ترانزیستوری
5- کارگاه مقدماتی مکانیک: ساخت وسایل فلزی ساده
6- کارگاه سیم کشی 1: خواندن نقشه های تاسیسات الکتریکی ساختمانهای کوچک و اجرای آنها
7- کارگاه الکترونیک مقدماتی: انجام ترانس پیچی- تهیه مدارچاپی و مونتاژ مدارهای الکترونیکی ساده
8- آزمایشگاه اندازه گیری الکتریکی: شناخت قطعات الکترونیکی و کاربرد صحیح دستگاههای اندازه گیری متداول.
دروس تخصصی و عمومی سال سوم:
عناوین دروس تخصصی این رشته همراه با اهداف کلی هر درس به شرح زیر می باشد
9- مدارهای الکتریکی: تحلیل مدارهای جریان مستقیم و مدار های RLC در جریان متناوب یک فاز وسه فاز
10- الکترونیک عمومی 2: آموزش مدارهای پایه الکترونیک و قطعات الکترونیک صنعتی
11- مبانی مخابرات و رادیو: آموزش مبانی مخابرات و گیرنده های رادیویی
12- مبانی دیجیتال: آشنایی با اصول مدار های دیجیتال و تحلیل مدارهای ساده دیجیتالی و کاربرد آنها در دیگر مدارهای الکترونیکی
13- کارگاه الکترونیک عمومی: آموزش مفاهیم عملی و مدار های کاربردی در رشته الکترونیک
14- آزمایشگاه مبانی مخابرات ورادیو: توانایی تعمیر گیرنده های رادیو یک موج- چند موج و تلفن و نصب و راه اندازی سیستم های آنتن مرکزی وتقویت کننده های صوتی(PA)
برایاحرازشغلآیندهدررشتههایفنیخصایصوتواناییهایزیرموردنیازاست:
1- نیازمندی های بدنی:
1-1- قدرت و سلامت جسمانی
2-1- توانایی و مقاومت در برابر خستگی
3-1- سرعت استفاده از اعضا ، به ویژه دست ها
4-1-قدرت تحلیل بالا و دقت کافی به ویژه در رشته الکترونیک
2- نیازمندی های حسی و ادراکی :
2-2- در رشته های فنی نیاز به سرعت ادراک می باشد.
3 -نیازمندی های روانی:
1-3- سرعت انتقال(هوش)
2-3- قدرت استدلال
3-3- استعداد تجسم فضایی
4-3- دقت و سرعت در محاسبه
5-3- استعداد تجزیه و تحلیل داده ها و آمارها در اغلب رشته های فنی
4 – مهارت های تحصیلی:
1-4- داشتن اطلاعات ریاضی و آماری
2-4- سلامت و روانی کلام در حد امکان در زبان خارجی(انگلیسی)
3-4- داشتن اطلاعات تخصصی اولیه
4-4- استعداد طراحی و انتقال
5- نیازمندی های عاطفی و شخصیتی:
1-5- قدرت و دشواری کار تحت فشارهای روانی
2-5- قدرت انطباق و سازگاری
3-5- قدرت کنترل و تسلط به خویشتن
6- علایق و رغبتهای مورد نیاز:
1-6- علاقه به امور فنی
2-6- علاقه به تحقیقات و پژوهش
3-6- علاقه به تحول و تغییرات
4-6- علاقه به کنجکاوی و جستجو
7- نیازمندی های شخصی و اجتماعی:
1-7- درک رفتار دیگران
2-7- متانت و بردباری در امور
3-7- مطلوب بودن رفتار
4 -7- سازگاری با محیط
فعالیت ها و کوشش های مورد نیاز رشته های فنی:
1- دقت و تمرکز فکری
2- تجزیه و تحلیل مسائل
3 - خلاقیت و ابتکار
4 - تصمیم گیری
5 - برنامه ریزی
6- نشستن برایانجام کارهای محاسباتی و کامپیوتری
7- حرکات بدنی ونیروی جسمانی با توجه به رشتهی انتخابی
نحوه ادامه تحصیل هنرجویان:
کلیه هنرجویان شاخه فنی وحرفه ای،پس ازپایان دوره سه ساله واخذ دیپلم می توانند به طرق ذیل در سطوح بالاترادامه تحصیل نمایند:
1- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دوره کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکدههای فنیوحرفهای سراسر کشور ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
2 - بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون ورودی آموزشکده های وابسته به دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی_ کاربردی) شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
3- بدونگذراندندوره پیشدانشگاهیو با توجه به شرط معدل در دانشگاه آزاداسلامی ثبت نام نموده و در دوره کاردانی پیوسته ادامه تحصیل دهند و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
4- درآزمون تغییر رشته یکی از دوره های پیش دانشگاهی هنر، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی، دورهی مذکور را گذرانده و سپس از طریق آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.
5- فارغ التحصیلان تعدادی از رشته های کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای که دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تحصیلی آنان مصوب گردیده است،می توانند درآزمون ورودی مربوط شرکت نموده و پس از احراز قبولی، در دانشگاههای طرف قرارداد وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.
6- کلیه فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته،می توانند بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل دهند.
- الکترونیک به دانش و فن آوری عبور ذرات باردار در یک بار و خلاء می باشد. به بیان دیگر در این دانش به مطالعه حرکت بارهای الکتریکی و کنترل حرکت آنها برای ایجاد اثرات مطلوب مورد نظر می باشد.
دانش الکترونیک امروزه بوجود آورنده سیستمها و ابزارهای پیچیده ای است که در بسیاری از محصولات روزمره زندگی و شاخه های مهندسی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به آنچه که گفته شد کاردانی فنی الکترونیک یکی از رشته های آموزش عالی در نظام دانشگاهی است، که هدف عمومی آن تربیت کاردانها فنی الکترونیک است که دارای دانشهای لازم در زمینه الکترونیک صنعتی، وسایل اندازه گیری و وسایل صوتی و تصویری که دقیقاً مربوط به وسایل همان بخش از صنعت طراحی گردیده ، می باشد.
از آنجا که تکنولوژی مربوط به صنعت الکترونیک به صورت گسترده در همه جا و از جمله در کشور ما شالوده ای برای پیشرفت در صنعت برق محسوب می شود، دوره یادشده برای تربیت افراد کارآمد در جنبه های عملی در زمینه رفع نیازهای صناعی است که به نوعی با الکترونیک در ارتباط هستند.
رشته الکترونیک یکی از رشته های مهم در مورد امور ارتباطات در دنیا دارای حائز اهمیت می باشد. در ایران این رشته در مورد ارتباطات با دنیا اهمیت زیاد دارد، به طور کلی دانشجویانی در این رشته پذیرفته می شوند و دارای موفقیت می شوند که دارای هوش بالایی باشند و علاقه به ابلاغ و نوع آوری باشند و بتوانند خودشان را با تکنولوژی در دنیا هماهنگ بکنند
دوره کاردانی
یکی دیگراز تعاریفی که می توان از رشته الکترونیک کرد، اینست که زیر مجموعه ای ازرشته فیزیک می باشد، که درباره حرکت الکترونها در مدارهای الکتریکی است، بحث می کند. دانشجویانی در این رشته فوق می شوند که در دو درس ریاضی و فیزیک بسیار قوی باشند و دارای پشتوانه اجتماعی و خانوادگی باشند.
دوره کاردانی و تکنسین در کشورما ازجایگاه خوبی برخوردار نیست و می توان گفت نقش تکنسین رابطه بین مهندس و کارگر ماهر است، ودرهرم نیروی انسانی تکنسین در کشورهای پیشرفته و درجوامع توسعه یافته نقش اساسی دارند.
متأسفانه در کشور ما به لحاظ اهمیت ندادن به این بخش استفاده بهینه از این تکنسین نشده است، و به خاطر همین جوانهای ما بیشتر به سراغ مهندسی می روند تا تکنسین و همین باعث شده تا رشته های فنی ما از آن جایگاه خودشان برخوردار نباشند .
دانشجویان این رشته دروسی را در غالب 75 واحد درسی شامل یازده واحد دروس عمومی و 15 واحد دروس پایه و 29 واحد دروس اصلی و 15 واحد دروس اختصاصی و 7 واحد دروس اختیاری می گذرانند.
دانش آموختگان رشته برق الکترونیک با کسب دانش و مهارتهای لازم در زمینه های ذیل
قادر به فعالیت خواهند بود:
1- در زمینه انتقال نظرات و روشهای مورد تأیید مهندسان به کارگران
2- تهیه و تفسیر نقشه های مورد تأیید مهندسان و پیاده کردن آنها بوسیله کارگران فنی
3- این افراد می توانند به تعمیر قطعات الکتریکی همچون تلویزیون و قطعات مشابه بپردازند.
4- در برخی بخشها می توان از این افراد به عنوان سرپرست بخش از آنها استفاده کرد.
5- از این افراد می توان در تدریس بعضی دروس در سطح پائین استفاده کرد .