دانلود رایگان سوالات استخدامی هنر آموز صنایع چوب آموزش و پرورش
سوالات عمومی رایگان ویژه آزمون استخدام وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۴
دانلود رایگان سوالات عمومی استخدامی هنر آموز صنایع چوب آموزشو پرورش :
تاریخچه آموزش رسمی رشته صنایع چوب
در سال 1907میلادی (1286هجریشمسی) قرارداد فرهنگی بین ایران و آلمان برای تأسیس نخستین مدرسه آلمانی در ایران به امضا رسید. مدرسه ایران و آلمان که اولین مدرسه صنعتی پس از دارالفنون محسوب میشود تحت نظر یک معمار آلمانی به نام اتوشولتز و یک معمار ایرانی به نام میرزاعبدالله بنا گردید و کار خود را با هشت معلم آلمانی و هشت معلم ایرانی آغاز نمود. در سال 1300 در پی مذاکراتی بین ایران و آلمان موافقت شد به جای مدرسه ایران و آلمان سابق، هنرستان صنعتی در ایران دایر شود. در سال 1303 نخستین هنرستان صنعتی کشور به ریاست دکتر اشترونک در محل سابق دبیرستان ایران و آلمان افتتاح شد. هنرستان صنعتی ایران و آلمان با آموزش رسمی رشتههای صنایع چوب (درودگری) و آهنگری کار خود را آغاز کرد.
در سال 1315 هنرستان دولتی تهران از طرف اداره کل تجارت نایل به دریافت گواهینامه نشان درجه اول در شعبه نجاری شد. این نشان به دلیل حضور نمونه کالاهای تولید هنرستان تهران در نمایشگاه کالای ایران به این هنرستان اعطا شد. این گواهینامه علاوه بر ارزش آن از نظر کیفیت تولیدات، دلیل بر حضور هنرستانها در نمایشگاههای بازرگانی بوده و نشانگر ارتباط میان هنرستان و صنعت است. اصل این گواهینامه هماکنون در هنرستان شهید بهشتی(هنرستان صنعتی تهران سابق) قرار دارد.
از سال 1334 دو جلد کتاب موجود است. جلد اول آن در مهرماه و جلد دوم آن در آبانماه تحت عنوان ‹اصول فنی مربوط به کارهای دستی آهنگری و درودگری› به چاپ رسیده است.
در نظام قدیم چهار ساله کتابها اکثراً ترجمه کتابهای آلمانی بود و از نظر عنوان به سه کتاب درس فنی، رسم فنی و حساب فنی در هر پایه محدود میشد و در سال اول کتاب کار کارگاهی نیز تألیف شده بود که جا دارد از آقایان مرحوم منوچهر زهره، حسین پروین، محمد کاشیها، حسین بهروزیان که زحمت تألیف و ترجمه این کتابها را متحمل شدند، یاد کرد. در حال حاضر در رشته صنایع چوب 12 عنوان کتاب تخصصی در شاخه فنی و حرفهای و 10 کتاب در شاخه کاردانش وجود دارد.
درحال حاضر در حدود نزدیک به 60 هنرستان در شاخه فنی و حرفهای و 120هنرستان در شاخهی کاردانش مجری رشتههای مختلف صنایع چوب در سراسر کشور هستند.
معرفی رشتهی صنایع چوب
کشور ما با وسعت قابل توجه و تنوع آب و هوایی قابل ملاحظه دارای انواع درختان صنعتی با چوبهای مقاوم و زیبا میباشد. وجود چوبهای متنوعی که به راحتی در دسترس صنعت قرار داشته، موجب پیدایش کارخانههای کاغذ سازی، چوب بری، تخته خرده چوب، تخته فیبر، تخته چند لایه، روکش سازی و… شده است. همچنین کارگاههای کوچک صنایعچوب که به طور مستقیم و غیرمستقیم هزاران نفر از افراد با انواع تخصصهای متنوع صنایع چوب و کاغذ را در ردههای مختلف تحصیلی از دیپلمههای هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش گرفته تا سطوح بالاتر حتی دکترا را در مشاغل مختلف با عنوان کارگر، استادکار، تکنسین کارگاه و آزمایشگاه، مهندس خط تولید، پژوهشگر و ... جذب نموده است.
از جمله اهداف دست اندرکاران رشته صنایع چوب تربیت نیروی انسانی ماهری است که به ارزش حیاتی چوب واقف بوده و با دانش و مهارت لازم در استفاده از فناوریهای جدید صنایع چوب و کاغذ توانایی رفع نیازهای بازار کار داشته باشد. از این رو وزارت آموزش و پرورش با همکاری استادان دانشگاهها و متخصصان صنعت چوب و مبلمان اقدام به برنامهریزی درسی و آموزشی در رشته صنایعچوب و کاغذ نموده است.
دروس تخصصی دوسال آخرتحصیلی در هنرستان
نام درس
واحد
ساعت در هفته
رسم فنی عمومی صنایع چوب
2
4
تکنولوژی مواد
2
2
محاسبات فنی (1)
2
2
فیزیک (2) فنی و حرفهای
2
2
تکنولوژی کارگاه صنایع چوب
2
2
کارگاه مقدماتی چوب
4
16
خشک کردن ونگهداری چوب
2
2
خواص فیزیکی و مکانیکی چوب
2
2
رسم فنی تخصصی صنایع چوب
2
4
تکنولوژی سازههای چوبی
2
2
محاسبات فنی( 2 )صنایع چوب
2
2
محاسبات فنی( 3 )صنایع چوب
2
2
کار آموزی
2
در سال240
مبانی و تکنولوژی برق صنعتی
2
4
کارگاه تولید صنایع چوب
3
8
کارگاه ساخت پروژه
2
4
اهداف برنامه درسی رشته صنایع چوب و کاغذ
هدف از تربیت دیپلم (فارغ التحصیل دوره سه ساله نظام سالی واحدی) صنایع چوب و کاغذ تربیت نیروی ماهر و کارآمدی می باشد که به نحوی پس از طی دوره سه ساله بتواند نیازهای بخش صنعت را در رابطه با موارد زیر برآورده سازد:
· تجزیه و تحلیل نقشه های اجرایی
· محاسبه قیمت تمام شده تولیدات چوبی
· تکنسین خط تولید
· نصب و راه اندازی دستگاههای عمومی صنایع چوب
· سرپرستی خطوط تولیدی کارخانجات کوچک صنایع چوب
· سرپرستی واحدهای صنفی صنایع چوبی
· اجرای عملیات تولید در کارگاههای صنایع چوب
· فعالیت در بخش کنترل کیفیت قطعات تولید شده و سازههای چوبی مونتاژ شده
· ارائه گزارش کار
تواناییهای دانش آموختگان رشته صنایع چوب
دانشآموختگان رشته صنایع چوب و کاغذ پس از دوره سهساله به تواناییهایی دست پیدا میکنند که برخی از آنها به شرح زیر است:
• طراحی مبلمان صفحهای در صنایع چوب
• انجام محاسبات قیمت تمام شده مبلمان صفحهای
• انتخاب و تشخیص مواد اولیه مناسب برای تولید مبلمان صفحهای چوبی
• انجام عملیات برشکاری و رندهکاری و سوراخکاری صفحات و قطعات چوبی با ابزارهای دستی و ماشینی
• انجام عملیات خراطی قطعات چوبی
• انجام عملیات روکشکاری صفحات و قطعات چوبی با ماشینهای پرس دستی و هیدرولیک
• آماده کردن و کاربرد ابزار دستی و ماشینهای عمومی صنایع چوب
• فرم دهی و پرداخت قطعات تولیدی صنایع چوب
• مونتاژ مبلمان صفحهای چوبی
• کنترل کیفیت مبلمان صفحهای ( کابینت چوبی)
• انتخاب و تشخیص مواد اصلی و کمکی مناسب برای تولید مبلمان صفحهای چوبی
منابع مورد استفاده
ـ مرجانی، بهناز ( 1373 ) سیر تکوینی آموزش فنی وحرفه ای در ایران. معاونت آموزش متوسطه فنی و حرفهای
ـ مودت، محمود(1387)تاریخچه تعلیمات فنی و حرفهای در ایران ـ فصلنامه توسعه تأسیسات و تجهیزات
- نظری، امیر(1388) بررسی رابطه هنرستان در رشته صنایع چوب و صنعت چوب در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید رجایی